Zwangerschap
Ben je zwanger, dan kun je gewoon deelnemen aan de yogales. Laat het mij, hoe pril dan ook, wel voorafgaand aan de les weten dat je een kindje verwacht. Er zijn een aantal houdingen die je beter zou kunnen vermijden en natuurlijk doe je alleen waar jij je goed bij voelt.

Blessures
Wanneer je een blessure hebt kun je in veel gevallen wel deelnemen aan de yogales. Laat mij voorafgaand aan de les altijd weten waar je last van hebt of in welke bewegingen je beperkt bent. Ik kan je dan tijdens de les een alternatieve houdingen voorstellen of houdingen helemaal afraden.

Menstruatie
Respecteer de cyclus van je lichaam. Doe wat rustiger aan tijdens je menstruatie en eventueel laat je de omgekeerde houdingen en achteroverbuigingen achterwege.

Eten en drinken
Om een slechte spijsvertering te voorkomen is het raadzaam om (zoals bij veel andere vormen van lichamelijke inspanning) rekening te houden met wat je voor de les eet. Het is raadzaam om een uur voorafgaand aan de les niet of weinig te eten. Als je erg veel trek hebt kun je iets lichts eten zoals bijvoorbeeld yoghurt of fruit. Beoefen nooit yoga op hele lege maag of als je juist heel zwaar hebt getafeld.

Kleedkamer en waardevolle spullen
In de yogaschool is geen kleedkamer aanwezig, wel is er een extra groot toilet waarin je je kunt omkleden. Schoenen, tassen en kleding dien je buiten de zaal, bij de daarvoor bestemde kapstok achterlaten.

Ego’s & shoes outside
Je neemt dus alleen mee de zaal in wat je echt nodig hebt op de yogamat. Telefoons en tassen blijven altijd buiten de zaal, net als je ego en je schoenen overigens.  De buitendeur gaat na aanvang van de les dicht, er kan niemand van buitenaf in om je persoonlijke spullen mee te nemen. Desondanks kun je waardevolle spullen beter niet meenemen naar de yogales. Kan dat niet anders en laat je je spullen liever niet in de hal, geef dat dan bij mij aan.

Yogamatten en props
Een yogamat en props hoef je niet zelf mee te nemen. Ben je aangemeld, dan zal ik ervoor zorgen dat je mat al klaarligt. Je pakt bij binnenkomst wel zelf de props (fleece-dekens, blokken, riemen en alleen bij yin een bolster) die je nodig hebt. Bij twijfel (of eigenlijk altijd); PAK ALLES! Indien je een grijs deken nodig hebt leg ik die voor je klaar. Neem je matje na afloop van de les niet te nat af, berg je props weer op zoals je deze gevonden hebt. Heb je je last minute aangemeld dan  kan het zijn  dat ik dat niet meer tijdig heb gezien. No problem! Pak in dat geval dan zelf een mat en zoek een plekje in de zaal.  Natuurlijk mag je altijd je eigen mat en props meenemen.

Kleding Flow yoga
Flow yoga is een dynamische vorm van yoga, waarbij het lichaam gedurende de les opwarmt. Het is fijn om schone en comfortabele kleding te dragen waarin je gemakkelijk kunt bewegen. Je kunt een handdoekje meenemen voor het zweten.
Yoga wordt beoefend op blote voeten, maar het is fijn om wel sokken mee te nemen. Daarnaast is het raadzaam om een warm vest of trui mee te nemen. Als je het prettig vindt kun je deze voor en na de les dragen om niet af te koelen.

Kleding Yin yoga
Yin yoga is een statische vorm van yoga, waarbij het lichaam gedurende de les nauwelijk opwarmt. Het is fijn om schone en comfortabele kleding te dragen waarin je gemakkelijk kunt bewegen. Het is daarnaast raadzaam om iets te dragen waarin je het niet koud krijgt.
Yang Yoga wordt beoefend op blote voeten, dat is bij Yin yoga niet noodzakelijk. Als je het prettig vindt kun je gedurende de Yinpractice je sokken aanhouden.

Les reserveren
Wanneer je op de aanmeld-knop op de website klikt wordt je doorge-linkt naar een nieuwe pagina, powered by Momoyoga. Via deze nieuwe pagina kun je met je inlog-gegevens aanmelden. Ben je een nieuwe yogi’s bij Yogaschool RoxZEN, dan  maak je een account aan. Na het inloggen kies je in het rooster welke les(sen) je wilt volgen, dat kun je tevens vooruit plannen als je wilt.

Lesgeld
Nadat je een les hebt gereserveerd betaal je die direct en veilig via IDEAL. Contanten betalingen zijn niet mogelijk bij Yogaschool RoxZEN.

Kom op tijd
Begin je de yogales met een warming-up-sprint vanaf je auto (die na drie rondes van Santpoort toch net iets verder geparkeerd staat dan je hoopte) of een flinke spinning-workout (met tegenwind en die zachte band die je al weken moet oppompen)? Het maakt mij niet uit wat je pre-yogaritueel is, maar zorg dat je op tijd komt. De tijden op het rooster zijn de starttijden en geen aanvangstijden. Zorg dat je op die starttijd op je mat zit of ligt met de benodigde props en dat je voorafgaand daaraan hebt betaald of je rit hebt laten afstrepen.

Verhinderd of te laat
Zorg dat je tien minuten voordat de les begint aanwezig bent. Tijdens de lessen zal ik de voordeur sluiten waardoor je dus niet tussentijds kunt instromen.  Aanbellen is niet mogelijk, ik ben tijdens de eerste les niet in de gelegenheid om de deur te openen.

Annuleren
Ben je ziek, heb je geen zin, geen kracht, hond ziek, relatie over, een lekke band of whatever. Je kunt vanaf nu de door jou gereserveerde les alleen annuleren via de website. Wanneer je dit doet komt je mat vrij zodat iemand anders deze kan reserveren.

Annuleringstermijn
Je kunt tot drie uur voorafgaand aan de les afmelden zonder consequenties. Je gereserveerde mat valt hiermee vrij zodat iemand anders die kan reserveren en je tegoed (rit of losse les) wordt teruggeboekt. Afmelden binnen drie uur voorafgaand aan de les is niet mogelijk. Wanneer je niet op tijd afmeldt wordt je tegoed (rit of betaling losse les) niet teruggeboekt. Heb je een abonnement? Dat wordt het aantal beschikbare lesmomenten voor de betreffende periode met één les gekort. Afmelden kan alleen digitaal via jouw persoonlijke account. Let op: Het is dus niet meer mogelijk om via de mail, app, sms etc. af te melden.

Stilte
Respecteer de stilte in de yogaruimte, vooral als je (later) aankomt en de medestudenten zijn zich aan het voorbereiden op de les. Zoek in dat geval een plekje en neem een ontspannen houding aan om je op de practice voor te bereiden.

Luister naar jezelf
Onthoud ten alle tijden dat je de yogales voor jezelf volgt. Het is jouw les, jouw lichaam. Wees geduldig en je bewust van je eigen kunnen. Laveer tussen ambitie en enthousiasme, maar respecteer je eigen grenzen.